Vadesi Geçmiş Alacaklar ve Varlık
Yönetim Şirketleri!
07.08.2015 tarihli Dünya Gazetesinde
Ece Ceyhun’un Varlık Yönetim Şirketleri Derneği Başkan Yardımcısı Hilmi Güvenal
kaynaklı haberine göre,
Varlık Yönetim Şirketleri, Banka,
faktoring ve leasing sektörü dışında Telekom, Elektrik, Doğalgaz ve Su
işletmelerinin alacak yönetimini de üstlenmek istediklerini belirtmiş.
Bu miktarda büyük bir alacak elbet
Varlık Yönetim Şirketlerinin iştahını kabartırken, asli görevi elektrik
ticareti ve bu ticaret sonucunda doğan alacakları tahsil etmek olan elektrik
şirketleri de, nasıl olsa bu sorunlu alacakları Varlık Yönetim Şirketlerine
satarak rahatlamayı düşünüyor olabilirler. Buradaki
asıl sorun, sorunlu alacağın tanımında olmalı, zira elektrik şirketlerindeki
alacaklar banka veya leasing alacaklarına pek benzerlik göstermemektedir.
Doğru
hesaplanmış bir alacak mı sorunlu hale gelmiş yoksa hesaplaması sorunlu olan
alacak aynı zamanda sorunlu alacak mı olmuş, buna bakmak lazım, öyle ya;
Bazı bölgelerde tesisat başına
vadesi geçmiş fatura sayısı 20-30 hatta daha fazla sayılarla ifade
edilebiliyorsa, ortada ciddi bir sorun var demektir.
Bu
sorunlar bazı bölgesel etkenler, tüketicilerin müracaatlarına zamanında ve
yeteri kadar tatmin edici cevap bulamaması, genel olarak tüketici memnuniyetsizliği
yanında, işletme kusurlarından kaynaklanmaktadır.
Sorunlu
hale gelmiş vadesi geçmiş alacakların, ister görevli şirketin kendisi isterse
Varlık Yönetim Şirketleri tarafından tahsil edilebilmesi için, önceden sorunlu
üretilmiş faturaların düzeltilmesi ve Perakende Satış Sözleşmesi ve eklerinin
yönetmeliğe uygun hale getirilmiş olması gerekir.
Tüketici
sözleşme dosyalarının düzenli olup olmadığı, gerekli bilgi ve belgelerin
dosyada bulunup bulunmadığı oldukça önemlidir, özellikle kırsal bölgelerde aynı
Ad ve Soyadı taşıyan birden fazla kişinin olduğu durumlarda, sözleşme dosyası
eksik düzenlenmiş ve tüketicinin T.C. Kimlik bilgisinin alınmış olmaması
durumunda, Varlık Yönetim Şirketleri alacağı kimden nasıl, tahsil edecekler
diye soru işaretleri de bulunmaktadır,
Her
şeye rağmen ayda bir defa sayaç okumak için, şayet tüketicinin vadesi geçmiş
borcu varsa ki burada bahsettiğimiz sorunlu alacak olduğuna göre vadesi geçmiş
olduğu varsayımı ile, ayda bir defa kesme ihbarnamesi ve bir defa da elektrik
kesme işlemi için olmak üzere toplamda üç defa Elektrik şirketinin yerel
organizasyonları tarafından ziyaret edilen abonenin durumunu en iyi şekilde
Elektrik şirketi bildiği halde sorunlu alacakların Varlık Yönetim Şirketlerine
satılması ayrı bir görüştür.
Elbette
kronikleşmiş bazı sorunlu alacakların Elektrik şirketlerinin Hukuk birimleri
veya Varlık Yönetim Şirketleri aracılığı ile tahsili mümkündür, ama genel
olarak bakıldığında sorunlu alacakları en hızlı şekilde tahsil edebilecek olan
Elektrik Şirketlerinin kendisidir. Önemli olan Şirketlerin sorumluluk alanında
hangi İlde, hangi İlçede ve hangi mahalle veya bölgelerde nasıl bir strateji
izleneceğinin tespiti ile uygulamasından ibarettir.
Saygılarımla
Coşkun
Tezel
coskuntezel44@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder