18 Ağustos 2015 Salı

Akıllı Şebekelere Doğru!

Akıllı Şebekelere Doğru!
            Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun 30 Temmuz 2015 tarih ve 5707-1 sayılı Kurul Kararı ile Otomatik Sayaç Okuma Sistemlerinin Kapsam ve Sayaç Değerleri Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar belirlenmiştir.
            Kurul kararında, buna göre;
-          OSOS kapsamına dâhil edilecek sayaçlar,
-          OSOS kapsamına dâhil edilecek sayaçlar için tüketim limiti,
-          Sayaçların OSOS kapsamına dâhil edilmesi için tarafların görevleri ve sorumlulukları,
-          TEİAŞ ve Dağıtım şirketlerinin OSOS verilerinin paylaşımına dair sorumlulukları Sayaç Değerlerinin Belirlenmesi
Konularının tamamına açıklık getirilmiştir.
Özellikle 5.maddede sayaç ile bütünleşik modem tanımı dikkat çekmektedir.
            Bu tanım bana, ya sayaç üreticilerinin bütünleşik modemli sayaç üretme çabalarında olduklarını veya bütünleşik modemli sayaç ithalinin ucunun göründüğü olarak anlaşılabilir.
            Kararın1.maddesinde;
Otomatik Sayaç Okuma Sistemi (OSOS) kapsamında yer alacak faturalandırmaya esas sayaçların belirlenmesine…… diye devam etmekte, kurulacak OSOS’un amacının faturalandırılmaya esas veri alış verişi olduğu vurgulanmaktadır.
Bazı girişimcilerin sayaçlardan veri alış verişi dışında piyasa beklentilerinin daha ilerisinde bir düzeyde çalışma içerisinde oldukları da bilinmektedir.
Üstelik bu çalışmaların en güzel tarafı ise tamamen yerli donanım ve yazılımla bir Akıllı Şebeke Altyapısı oluşturulmaktadır,
Bu proje ile sadece sayaçlardan veri almak yerine yeni bir modelleme ile bir dağıtım bölgesinin tamamının şebeke yönetimi daha etkin yapıya kavuşturulurken, sayaç ve kaçak/kayıp analizlerini daha küçük lokasyonlarda hedef belirleyerek takip edilebilecek bir konuma gelinebilecektir.
Bu çalışmanın güzel bir yanı ise projenin tamamında ise yoğun olarak PLC (Power Line Communication) teknolojisi kullanılacağı bu nedenle de işletme maliyetlerinin çok düşük olması,
Dağıtım Şirketlerine eş zamanlı kaçak/kayıp analizi yapabilecek imkân sağlaması, işletmelerin kullanımı için daha güvenli ve hızlı bilgi kaynağı oluşturulması ve işletmelerin daha mobil çalışma imkânına kavuşmuş olmaları sağlanacaktır.
            Bu proje ile bilgiye gerçek zamanlı olarak ulaşım yanında, Tanımlanan kriterler doğrultusunda veriler doğrudan sisteme ulaşacak,
Elde edilen veriler sistem yöneticilerine mesaj yolu ile otomatik olarak ulaşacak, trafo bölgelerinden yük değişiklikleri, tanımlanmış kritik güç sınırları bilgileri gibi bilgiler tanımlanan sisteme otomatik olarak mesaj olarak ulaşacak, böylece karar süreçleri ve etkin yönetim mümkün olacaktır.
Ayrıca, aynı Kurul Kararının 6.maddesinin 8.bendinde; “Dağıtım şirketlerince kurulacak OSOS kapsamına su, doğal gaz ve ısı ölçüm sayaçlarının dâhil edilmesi halinde, bu sayaçlardan toplanan bilgiler dağıtım şirketlerince belirlenecek bedel üzerinden ilgili su, doğal gaz ve ısı dağıtım hizmeti veren tüzel kişiliklerle paylaşılabilir.” İfadesi açıkça belirtilmiştir.
Bu madde, ise şayet Doğalgaz ve İçme suyu işletmelerinin de sistemden faydalanması durumunda Elektrik Dağıtım Şirketleri için bir avantaj olmaktadır.
            Bu aşamada önemli olan bu uygulamayı bir pilot bölgede başlatacak olan bir Dağıtım Şirketinin, seçmiş olacağı bölgedeki OSOS için geçerli olacak tüketim limiti uygulamasının EPDK tarafından kaldırılarak, Dağıtım Şirketinin yatırım programına alınmış olması kaydı ile bir uygulama başlatılması ile verimlilik ve yapısal değişim net olarak gözlemlenebilecektir.
Saygılarımla
Coşkun Tezel

coskuntezel44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder