14 Ağustos 2016 Pazar

Dağıtım Şirketlerinde Gelir Kaybı Riski

27.09.2012 tarih ve 28424 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan EPDK’nın 12.09.2012 tarih ve 4019 Sayılı Kurul Kararı çerçevesinde Dağıtım ve Perakende hizmetlerinin Hukuki ve İdari ayrıştırılması sonucunda Dağıtım ve Görevli Tedarik şirketleri gelirleri de belirlenmiş,
            EPDK’nun 30.12.2015 tarih ve 5999-3 Sayılı kararı uyarınca Dağıtım şirketi gelirleri ve uygulamaları belirlenmiştir. Bu karara göre Dağıtım şirketleri gelirleri,
·         Dağıtım bedeli
·         Güç bedeli
·         Güç aşım bedeli
·         Reaktif enerji bedeli
·         Emre amade kapasite bedeli
·         Kesme-Bağlama bedeli
Olarak belirlenmiş, uygulamasının ise,
Dağıtım Sistemi kullanıcılarına uygulanan dağıtım bedeli, güç bedeli, güç aşım bedeli ve
reaktif enerji bedeli gibi bedeller ile kesme-bağlama bedeli kullanıcıların tedarikçilerine fatura edileceği, tedarikçilerin ise kullanıcı adına dağıtım şirketi tarafından kendilerine fatura edilen bedelleri ilgili kullanıcıya yansıtacağı belirtilmiştir.
            Buna rağmen, bazı Bağımsız Tedarik şirketleri serbest tüketici edinmek amacıyla tüketicilere, tüketicinin kendi müşterisi olması halinde tüketicilerin reaktif oranları aşması durumunda reaktif enerji bedeli uygulamayacakları gibi taahhütlerde bulunmaktadırlar.
            Oysa tüketicinin hangi tedarikçinin tüketicisi olduğuna bakılmaksızın,  reaktif oranları aşması durumunda doğacak olan alacak doğrudan görevli dağıtım şirketinin alacağı olacağı açıkça belirtilmiş olmasına rağmen bazı bağımsız tedarikçiler tüketicileri yanlış bilgilendirerek müşteri kapma yarışında hem haksız rekabet yapmakta hem de şirketlerini riske sokmaktalar.
            Uygulama açısından bakıldığında en doğru yöntem olarak tüketiciye tek bir şirket tarafından fatura düzenlenerek, şirketler arasındaki alacak borç ilişkisini kendi aralarında çözmeleri tüketiciler açısından faydalıdır.
            Tüketicilerin ise bağımsız tedarik şirketlerinden almış oldukları teklif ve sözleşme örneklerini daha dikkatli incelemeleri kendi yararlarına olacaktır.
            Her şeyden önce yukarıdaki bedellerin ilgili dağıtım şirketi tarafından uygulanabilmesi için tüketicinin dağıtım şirketi kullanıcısı olması gerekmektedir.
Diğer taraftan ise sayaçları okumakla görevli dağıtım şirketi kendi bölgesinde olup, başka bir tedarikçinin tüketicisi olan tüketicinin reaktif oranları aşması durumunda zamanında takibini yaparak ilgili tedarikçiye fatura etmediği durumlarda ise bu sefer dağıtım şirketi kendi alacağı olan reaktif bedel nedeniyle gelir kaybına uğrayacaktır.
Mevcut durumda son kaynak tedarikçisi olan görevli tedarik şirketi tüketicisi olduğu halde, yakın gelecekte serbest tüketici olarak bağımsız tedarikçisini seçmesi durumunda dağıtım şirketlerinin iş ve işlemleri daha sıkı takip edecek organizasyona sahip olmaları gerekecektir, aksi halde kaybedecekleri gelir, bu amaçla istihdam giderlerinden oldukça fazla olacaktır.
Coşkun Tezel

coskuntezel44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder