Elektrikte Şok Faturalar, İtirazlar
ve Tüketici Hakları!
31.08.2015
tarihli Habertürk Gazetesindeki bir haberde, İstanbul Bayrampaşa da 300
işletmenin yer aldığı Emintaş Akel İş Merkezindeki aboneler Elektrik
tesisatlarının yenilenmesi sonunda aylık faturalarının ortalama 20 kat yüksek
geldiğini, Yetkili Tedarik şirketine yaptıkları itiraz neticesinde ise, yetkili
şirket tarafından “önce faturayı ödeyin, sonra itirazınızı değerlendirelim.”
Cevabı aldıkları belirtilmektedir.
Oysa 25.08.2015 tarih ve 29456
sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Perakende Satış Sözleşmesinin” 9. maddenin 11.bendinde “Şirketin,
faturalarda ve faturalandırmaya esas unsurlarda hata tespiti halinde, abone
tarafından ödeme bildiriminin tebliğ edildiği tarihten itibaren bir yıl
içerisinde Şirkete itiraz edilebilir. İtiraza konu bedel ile tüketicinin bir
önceki tüketim döneminde ödemiş olduğu tüketim bedeli arasındaki farkın yüzde
otuzdan fazla olması durumunda abonenin, bedele itirazla birlikte bir önceki
tüketim dönemi bedeli kadarını son ödeme tarihine kadar ödemesi halinde kalan
miktar için borç, itiraz sonuçlanıncaya kadar müeccel olur.” ile aynı zamanda;
8 Mayıs 2014
Tarih ve 28994 Sayılı
Resmi Gazetede yayınlanan “Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği”nin;
13.maddesinin 2.bendinde
“Bu madde kapsamındaki hatalara karşı,
tüketici tarafından ödeme bildiriminin yapıldığı tarihten itibaren bir yıl
içerisinde görevli tedarik şirketine itiraz edilebilir. İtirazın yapılmış
olması ödeme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. İtiraza konu tüketim bedeli ile
tüketicinin bir önceki tüketim döneminde ödemiş olduğu tüketim bedeli
arasındaki farkın yüzde otuzdan fazla olması durumunda tüketici, bir önceki
dönem tüketim bedeli kadarını son ödeme tarihine kadar ödeyebilir. Bu durumda
tüketiciye 15 inci madde hükümleri uygulanmaz.” Hükümleri bulunmaktadır.
Yukarıda
görüldüğü gibi hem Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği, hem de Perakende Satış
Sözleşmesi hükümlerinde, Tüketicinin son faturasının bir önceki dönem ödemiş
olduğu fatura tutarından yüzde otuzdan fazla olması halinde;
Tüketicinin,
ilgili şirkete bir önceki fatura tutarı kadar bir bedel ödeyerek son faturasına
itiraz etmesi durumunda, itiraz sonuçlanana kadar elektriği kesilemez.
Tüketicinin
itirazına dayalı olarak yapılan incelemede tüketicinin haklı olması durumunda,
itiraza konu fatura yeniden düzenlenir, tüketicinin itirazlı faturaya karşılık
bir önceki fatura kadar yapmış olduğu ödeme düzeltilmiş faturadan mahsup
edilir, arada fark olması durumunda ilave ödeme talep edilir veya fazla bedel
tüketiciye iade edilir.
Tüketiciler
itiraz dilekçelerinde mutlaka yukarıda görülen “Perakende Satış Sözleşmesi”nin
9.maddesinin 11.bendinden faydalanmak istediklerini belirtmelidirler.
Şayet
tüketiciler söz konusu bu faturayı ödemek zorunda kalmış ve ödemişlerse bir yıl
içinde itiraz edebilir haklı olduklarında ise kendilerinden tahsil edilen fazla
bedeli faizi ile birlikte geri alabilirler.
Faturasının
hatalı düzenlendiği konusunda kesin olarak emin olanlar ve ilgili şirket
ısrarla hatayı kabul etmeyerek düzeltme yoluna gitmediği durumlarda, fatura bedeli
3.300 Tl. Tutarına kadar olanlar, 27.12.
2014 Tarih ve 29218 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Tüketici Hakem Heyetleri
Limitleri Hakkındaki Tebliğe uygun olarak Tüketici Hakem Heyetleri,
İtiraza
konu fatura tutarı, 3.300,00 Tl üzerinde olanlar ise Mahkemeler aracılığı ile
haklarını arayabilir, yaptıkları fazla ödemeyi faizi ile birlikte geri
alabilirler.
Saygılarımla
Coşkun
Tezel
coskuntezel44@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder