ELDER tarafından Trabzon’da
düzenlenen 9.Sektör toplantısına özellikle, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
Berat ALBAYRAK, EPDK Başkanı Mustafa
Yılmaz ve ELDER Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir’in ifadeleri damga vurdu.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat ALBAYRAK, 9.Sektör
toplantısında önümüzdeki beş yıla yönelik hedef ve planların masaya
yatırılacağını ifade ederek. Elektrik Dağıtım Şirketlerinin 2015-2020 yılları
arasında 18 Milyar Tl. Yatırım yapacağını açıklamış,
Toplantının basına kapalı bölümünde elektrik dağıtım
şirketi yetkililerine, Danışmanları ile dağıtım şirketlerinin çağrı
merkezlerini denetlettiğini ifade eden Enerji Bakanı Berat Albayrak, Mart ayı
içerisinde yaptırdıkları müşteri memnuniyet anketinde;
Elektrik kesilmesi sıklığı, kesinti zamanında dağıtım
şirketine ulaşım rahatlığı, 6 ay içerisinde elektrik şirketine işinin düşüp
düşmediği, işi düşenlerin dağıtım şirketinin kendileri ile ilgilenip
ilgilenmediği sorularına aldıkları cevaplarla dağıtım şirketlerinin
performansından memnun olmadığını dile getiren Enerji Bakanı Berat Albayrak,
Elektrik dağıtım şirketlerinin;
Tedarik Kalitesi ve Sürekliliği, Yatırımlar, Müşteri
Hizmetleri ve Kurumsal İletişim şeklinde müşteri memnuniyetini belirleyecek 4
temel kriterde sürekli olarak denetlenerek dağıtım şirketlerinin düzenli
karneleri olacağını belirtmiştir.
Toplantıda, EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz ise;
Elektrik ticaretinde serbest piyasaya geçişle tüm
maliyetleri karşılayan tüketicinin asıl patronun tüketici olduğu, üçüncü tarife
dönemi başlamasına rağmen tüketiciye sunulan hizmet kalitesinde istenilen
noktaya gelinemediğini, ayrıca ulusal siber güvenlik stratejisini
yayınladıklarını hatırlatarak yükümlülüklerin ve koordinasyon ve yönetimin de
EPDK tarafından yapılacağını belirtmiştir.
Aynı toplantıda ELDER Başkanı Nihat Özdemir ise;
Günümüzde aslolanın tüketici memnuniyeti olduğunu,
Tüketici nezdinde algıyı belirleyen en temel konunun ise elektrikteki
kayıp/kaçak bedeli olduğunu,
Kayıp/kaçak oranlarındaki azalmalara rağmen kamuoyunun
düşüncesini değiştirmenin mümkün olmadığı, kendilerinin ne söylediğinin değil tüketicinin
ne anladığının önemli olduğunu, önümüzdeki beş yılın dağıtım şirketleri
açısından stres testi niteliği taşıdığını belirtmiştir.
En üst makamlardan yapılan bu açıklamalar ve sektördeki
sorunların varlığının dile getirilmesi oldukça önemli bir gelişme, fakat
sorunların çözümü hakkında hiçbir doyurucu açıklama olmaması da o kadar
düşündürücü, zira yıllar önce EPDK tarafından hazırlanmış olan elektrik dağıtım
sektöründeki denetim yönetmeliğinin bile rafa kalkmış olduğu görülmektedir.
Şirketlerin iç denetimleri
kendilerini ilgilendirir, ama EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz’ın dediği gibi tüm
maliyetleri karşılayan tüketici ve kamu haklarının korunması ise kamu adına
yapılacak denetimlerle korunabilir,
Bu kadar karmaşık bir sektörde
doğal olarak haklarını ve yükümlülüklerini tam olarak bilemeyen tüketicilerle
yapılan anketlerden doğru bir sonuç çıkmayacağı da aşikârdır, denetimin asıl
amacı idarenin gelişmesi ve tarafların haklarının korunması olduğuna göre,
denetimlerin objektif kriterlere göre yapılması zorunludur zira denetimlerin disiplin hukuku, ceza hukuku ve kamu
zararının tazmini karşılanması açısından hukuki sonuçları vardır.
Anket
sonuçlarına göre objektif karar, ceza veya tazminat hükmü verilemeyeceğine göre
yapılacak işlemler de denetim özelliğini taşımayacak demektir.
Dağıtım sektörünün
özelleştirilmesinden beri ilk defa üst düzey ve üst perdeden tüketici
memnuniyetinin dile getirilmesi oldukça önemlidir, ancak aniden gelişen bu
farkındalığın asıl sebebinin tüketici memnuniyeti olduğu mu?
Yoksa yakın bir süre sonra, 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanununda yapılacak olan değişiklikte tüketici aleyhine
yapılacak düzenlemeler nedeniyle oluşması beklenen tüketici tepkilerini asgari
düzeye indirmek mi, bunu yakın gelecekte göreceğiz.
Coşkun Tezel
coskuntezell44@gmail.com
coskuntezell44@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder