14 Mayıs 2016 Cumartesi

Elektrik Sektöründe Stres Testi

ELDER tarafından Trabzon’da düzenlenen 9.Sektör toplantısına özellikle, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat ALBAYRAK,  EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz ve ELDER Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir’in ifadeleri damga vurdu.
            Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat ALBAYRAK, 9.Sektör toplantısında önümüzdeki beş yıla yönelik hedef ve planların masaya yatırılacağını ifade ederek. Elektrik Dağıtım Şirketlerinin 2015-2020 yılları arasında 18 Milyar Tl. Yatırım yapacağını açıklamış,
            Toplantının basına kapalı bölümünde elektrik dağıtım şirketi yetkililerine, Danışmanları ile dağıtım şirketlerinin çağrı merkezlerini denetlettiğini ifade eden Enerji Bakanı Berat Albayrak, Mart ayı içerisinde yaptırdıkları müşteri memnuniyet anketinde;
            Elektrik kesilmesi sıklığı, kesinti zamanında dağıtım şirketine ulaşım rahatlığı, 6 ay içerisinde elektrik şirketine işinin düşüp düşmediği, işi düşenlerin dağıtım şirketinin kendileri ile ilgilenip ilgilenmediği sorularına aldıkları cevaplarla dağıtım şirketlerinin performansından memnun olmadığını dile getiren Enerji Bakanı Berat Albayrak,
            Elektrik dağıtım şirketlerinin;
            Tedarik Kalitesi ve Sürekliliği, Yatırımlar, Müşteri Hizmetleri ve Kurumsal İletişim şeklinde müşteri memnuniyetini belirleyecek 4 temel kriterde sürekli olarak denetlenerek dağıtım şirketlerinin düzenli karneleri olacağını belirtmiştir.
            Toplantıda, EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz ise;
            Elektrik ticaretinde serbest piyasaya geçişle tüm maliyetleri karşılayan tüketicinin asıl patronun tüketici olduğu, üçüncü tarife dönemi başlamasına rağmen tüketiciye sunulan hizmet kalitesinde istenilen noktaya gelinemediğini, ayrıca ulusal siber güvenlik stratejisini yayınladıklarını hatırlatarak yükümlülüklerin ve koordinasyon ve yönetimin de EPDK tarafından yapılacağını belirtmiştir.
            Aynı toplantıda ELDER Başkanı Nihat Özdemir ise;
            Günümüzde aslolanın tüketici memnuniyeti olduğunu, Tüketici nezdinde algıyı belirleyen en temel konunun ise elektrikteki kayıp/kaçak bedeli olduğunu, 
            Kayıp/kaçak oranlarındaki azalmalara rağmen kamuoyunun düşüncesini değiştirmenin mümkün olmadığı, kendilerinin ne söylediğinin değil tüketicinin ne anladığının önemli olduğunu, önümüzdeki beş yılın dağıtım şirketleri açısından stres testi niteliği taşıdığını belirtmiştir.
            En üst makamlardan yapılan bu açıklamalar ve sektördeki sorunların varlığının dile getirilmesi oldukça önemli bir gelişme, fakat sorunların çözümü hakkında hiçbir doyurucu açıklama olmaması da o kadar düşündürücü, zira yıllar önce EPDK tarafından hazırlanmış olan elektrik dağıtım sektöründeki denetim yönetmeliğinin bile rafa kalkmış olduğu görülmektedir.
Şirketlerin iç denetimleri kendilerini ilgilendirir, ama EPDK Başkanı Mustafa Yılmaz’ın dediği gibi tüm maliyetleri karşılayan tüketici ve kamu haklarının korunması ise kamu adına yapılacak denetimlerle korunabilir,
Bu kadar karmaşık bir sektörde doğal olarak haklarını ve yükümlülüklerini tam olarak bilemeyen tüketicilerle yapılan anketlerden doğru bir sonuç çıkmayacağı da aşikârdır, denetimin asıl amacı idarenin gelişmesi ve tarafların haklarının korunması olduğuna göre, denetimlerin objektif kriterlere göre yapılması zorunludur zira denetimlerin disiplin hukuku, ceza hukuku ve kamu zararının tazmini karşılanması açısından hukuki sonuçları vardır.
Anket sonuçlarına göre objektif karar, ceza veya tazminat hükmü verilemeyeceğine göre yapılacak işlemler de denetim özelliğini taşımayacak demektir.
Dağıtım sektörünün özelleştirilmesinden beri ilk defa üst düzey ve üst perdeden tüketici memnuniyetinin dile getirilmesi oldukça önemlidir, ancak aniden gelişen bu farkındalığın asıl sebebinin tüketici memnuniyeti olduğu mu?
 Yoksa yakın bir süre sonra, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununda yapılacak olan değişiklikte tüketici aleyhine yapılacak düzenlemeler nedeniyle oluşması beklenen tüketici tepkilerini asgari düzeye indirmek mi, bunu yakın gelecekte göreceğiz.

Coşkun Tezel
coskuntezell44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder