Dünyaca ünlü
Fizikçi ve Fütürist Prof.Dr.Michio Kaku konferanslarında, geleceğin bulut
platformunda olduğunu sık, sık gündeme getirmektedir.
Bilindiği gibi, Bulut teknolojisi
(Cloud Computing) kısaca, bilişim aygıtları arasında ortak bilgi sağlayan
çevrimiçi bilgi dağıtımının genel adıdır ve bulut sözcüğü bilgilerin sağlandığı
konumu işaret etmektedir. Önemli olan veri kaynağından, istemcilerin ihtiyacı
kadar olanını mekândan bağımsız olarak internet üzerinden istemcilere
sunabilmektir.
Bu konuda teknoloji şirketleri,
Google, Microsoft ve İntel yanında Ülkemizde de TTNET Bulut sistemi devreye
girmiştir.
Elektrik dağıtım sistemleri yapısal
olarak oldukça karmaşık bir bilgi sistemine ihtiyaç duyduğu gibi, çok geniş bir
coğrafyada geniş bir dağıtım ağı, milyonlarca tüketici, milyonlarca ölçüm
cihazları ve binlerce kullanıcının olduğu anlık uygulamalar gerektiren
stratejik bir hizmet sektörüdür.
Ama asıl sorun bulut teknolojisinde,
bankalardan, tüketicilere, saha çalışanından, sistem yöneticisine kadar herkese
konumdan bağımsız olarak faydalanma imkânı sağlayacak olan mimarinin
tasarlanması ve bilgi güvenliğinin tesis edilmesidir.
Kullanıcı ihtiyaçlarının
belirlenmesi ise bir kişi veya dar bir kadronun tasarrufunda olmamalı, tıpkı
bugün hayatımızın her alanında vazgeçemediğimiz elektrik enerjisinin bu günkü
kullanım durumuna gelmesindeki;
Sırp kökenli Amerikalı mucit fizikçi
Nikola Tesla’nın doğru akım yanında alternatif akım ile elektrik dağıtımı ve
alternatif akımla çalışan motorları icat etmesi, yine Thomas Edison’un elektrik ampulünü icat
etmesi ile bu gün kullandığımız elektrik sisteminin oluşturulmasındaki kolektif
akıl yöntemi ile bulut teknolojisinde bir mimari oluşturulmalıdır
Masaüstü ve mobil uygulamalar ile bir
tarafta anında işlemler hem verimlilik artarken diğer taraftan, şeffaflık sağlanarak
denetim kolaylaşacaktır. Sahada montajı yapılan bir ürünün işlemleri anında ve
yerinde bilgi sistemine işlenmesi bir yandan stok kontrolü, malzeme yönetimi ve bakım programları
yapılabilirken, diğer taraftan sistem ve işgücü performansı
değerlendirilebilir.
Bunların
yanında sistemin şeffaflığı nedeniyle karar alma konumundaki yönetim için hızlı
ve güvenilir bilgi sağlanmakla, ölçümlenebilir bilgiler nedeniyle hızlı ve
doğru karar alma süreçleri neticesinde yönetilebilir bir sistem kurulumu
sağlanabilir.
Günümüzdeki
rekabet ortamında CRM (Müşteri ilişkileri Yönetimi)’ni etkin kullanılarak sahadaki
kullanıcıların yaptığı güncellemeler anında sisteme kaydedilebilir.
Tüketici
tarafında ise,
Yapısal
olarak oldukça dinamik olan elektrik dağıtım hizmetlerinde bilgi paylaşımı, en
az dağıtım sistemi kadar dinamik bir organizasyonla yönetilerek çağrı
merkezlerine ihtiyaç duymadan,
Programlı
elektrik kesintilerinden, borç sorgulamaya ve arıza bildirimine kadar birçok
konuda bilgi edinmek mümkün iken,
Fatura
ödeme, fatura itirazı veya dilekçe, sayaç arızası bildirimi, kaçak kullanım
ihbarı, bilgi güncelleme ve bazı bölgelerde uygulamaya konulan internet
üzerinden serbest tüketici sözleşme talepleri gibi işlemler gerçekleşebileceği
gibi, işlem sonuçlarını da takip etmek daha hızlı ve kolay olabileceği gibi,
işlemler aynı zamanda kayıt altına alınmış olabilecektir.
Coşkun Tezel
coskuntezel44@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder