16 Nisan 2016 Cumartesi

Elektrik Dağıtım Sektöründe Bulut Teknolojisi

Dünyaca ünlü Fizikçi ve Fütürist Prof.Dr.Michio Kaku konferanslarında, geleceğin bulut platformunda olduğunu sık, sık gündeme getirmektedir.
            Bilindiği gibi, Bulut teknolojisi (Cloud Computing) kısaca, bilişim aygıtları arasında ortak bilgi sağlayan çevrimiçi bilgi dağıtımının genel adıdır ve bulut sözcüğü bilgilerin sağlandığı konumu işaret etmektedir. Önemli olan veri kaynağından, istemcilerin ihtiyacı kadar olanını mekândan bağımsız olarak internet üzerinden istemcilere sunabilmektir.
            Bu konuda teknoloji şirketleri, Google, Microsoft ve İntel yanında Ülkemizde de TTNET Bulut sistemi devreye girmiştir.
            Elektrik dağıtım sistemleri yapısal olarak oldukça karmaşık bir bilgi sistemine ihtiyaç duyduğu gibi, çok geniş bir coğrafyada geniş bir dağıtım ağı, milyonlarca tüketici, milyonlarca ölçüm cihazları ve binlerce kullanıcının olduğu anlık uygulamalar gerektiren stratejik bir hizmet sektörüdür.
            Ama asıl sorun bulut teknolojisinde, bankalardan, tüketicilere, saha çalışanından, sistem yöneticisine kadar herkese konumdan bağımsız olarak faydalanma imkânı sağlayacak olan mimarinin tasarlanması ve bilgi güvenliğinin tesis edilmesidir.
            Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi ise bir kişi veya dar bir kadronun tasarrufunda olmamalı, tıpkı bugün hayatımızın her alanında vazgeçemediğimiz elektrik enerjisinin bu günkü kullanım durumuna gelmesindeki;
            Sırp kökenli Amerikalı mucit fizikçi Nikola Tesla’nın doğru akım yanında alternatif akım ile elektrik dağıtımı ve alternatif akımla çalışan motorları icat etmesi,  yine Thomas Edison’un elektrik ampulünü icat etmesi ile bu gün kullandığımız elektrik sisteminin oluşturulmasındaki kolektif akıl yöntemi ile bulut teknolojisinde bir mimari oluşturulmalıdır
            Masaüstü ve mobil uygulamalar ile bir tarafta anında işlemler hem verimlilik artarken diğer taraftan, şeffaflık sağlanarak denetim kolaylaşacaktır. Sahada montajı yapılan bir ürünün işlemleri anında ve yerinde bilgi sistemine işlenmesi bir yandan stok kontrolü,  malzeme yönetimi ve bakım programları yapılabilirken, diğer taraftan sistem ve işgücü performansı değerlendirilebilir.
            Bunların yanında sistemin şeffaflığı nedeniyle karar alma konumundaki yönetim için hızlı ve güvenilir bilgi sağlanmakla, ölçümlenebilir bilgiler nedeniyle hızlı ve doğru karar alma süreçleri neticesinde yönetilebilir bir sistem kurulumu sağlanabilir.
            Günümüzdeki rekabet ortamında CRM (Müşteri ilişkileri Yönetimi)’ni etkin kullanılarak sahadaki kullanıcıların yaptığı güncellemeler anında sisteme kaydedilebilir.
            Tüketici tarafında ise,
            Yapısal olarak oldukça dinamik olan elektrik dağıtım hizmetlerinde bilgi paylaşımı, en az dağıtım sistemi kadar dinamik bir organizasyonla yönetilerek çağrı merkezlerine ihtiyaç duymadan,
            Programlı elektrik kesintilerinden, borç sorgulamaya ve arıza bildirimine kadar birçok konuda bilgi edinmek mümkün iken,
            Fatura ödeme, fatura itirazı veya dilekçe, sayaç arızası bildirimi, kaçak kullanım ihbarı, bilgi güncelleme ve bazı bölgelerde uygulamaya konulan internet üzerinden serbest tüketici sözleşme talepleri gibi işlemler gerçekleşebileceği gibi, işlem sonuçlarını da takip etmek daha hızlı ve kolay olabileceği gibi, işlemler aynı zamanda kayıt altına alınmış olabilecektir.
Coşkun Tezel

coskuntezel44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder