20 Ekim 2016 Perşembe

Elektrik Şirketlerinde Alacak Yönetimi

           Tüketici Birliği Federasyonu üyesi Enerji Tüketicileri Derneği Genel Başkanı Bülent Çebin; 
2 Ekim 2016 tarihinde http://tuketici.org.tr/elektrik-abonelerine-icra-tuzagi/   adresindeki yazısında  “firmaların alacak tahsili için yaptıkları uygulamalar, mevzuata aykırı”  başlıklı yazısında;
            Elektrik şirketlerinin vadesi geçmiş alacaklarının tahsili konusunda başlattıkları icra işlemleri sürecinde Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğine aykırı davrandıklarını ifade ederek,  Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinin bu konudaki uygulanacak yöntem hakkındaki maddelerine yazısında yer vermiştir.
            Burada Sayın Bülent Çebin’in hoşgörüsüne sığınarak konuya birkaç küçük ilave yapma ihtiyacı duydum.
            Elektrik sektöründe alacak üretmenin temeli teknik ölçüme ve ağırlıklı olarak yönetmeliklere dayanmaktadır, bu nedenle elektrik şirketlerinin vadesi geçmiş alacak portföyü içerisinde, ölçümlemeden gelen hatalar veya Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinin,
13. Faturalarda ve faturalandırmaya esas unsurlarda hata tespiti,
            14. Sayacın hiç veya doğru tüketim kaydetmemesi halinde tüketim miktarının tespiti,
            27. Kaçak elektrik enerjisi kullanımı tespit süreci,
            28. Kaçak elektrik tüketim miktarının hesaplanması,
            29. Kaçak elektrik tüketim miktarının hesaplanmasında ve faturalamada esas alınacak süre,
            30. Kaçak elektrik enerjisinin faturalandırılması,
            31. Ödeme,
            Maddeleri hükümlerine aykırı olarak tahakkuk ettirilmiş, teknik olarak sorunlu vadesi geçmiş alacaklarda bazı elektrik şirketlerinin, tüketicilerin itiraz haklarına olumlu veya olumsuz bir cevap verilmeden hatta itirazlar incelenmeden bu uygulamaya maruz kalmış tüketiciler hakkında da söz konusu alacaklar için yasal takip süreci başlatılmakta olduğu görülmektedir.
            Elektrik şirketlerinin hizmetlerini sürdürebilmesi için alacaklarını vadesinde almaya çalışması doğal hakları olduğu gibi bir zorunluluktur,
            Her şeyden önce alacakların, yönetmeliğe uygun şekilde düzenlenmesi yanında Aynı şekilde alacak yönetiminde de tüketicilerin,
Yürürlükteki Yasalardan, Yönetmeliklerden ve başta EPDK’nın 06.08.2015 tarihli toplantısında alınan 5716-1 Sayılı Kurul kararı ile kabul edilen “Perakende Satış Sözleşmesi”’nin ilgili maddelerindeki haklarına uygun şekilde olmak kaydı ile alacaklarını tahsil edebilmek için yasal takip de dâhil olmak üzere tüm yasal yöntemleri kullanmaları yasal haklarıdır.
            Vadesi geçmiş alacaklarda tüketiciler hakkında yasal takip başlatmadan önce yasal takibe konu olan alacaklar incelenip bu alacakların mevzuatlara uygun düzenlenmiş olup olmadığı, mevzuata aykırı, hatalı alacaklar varsa düzeltilmelidir, o zaman da yönetmeliklere uygun alacakların tahsili yasal takibe gerek kalmadan daha hızlı sürede tahsil edilebilir.
            Aksi durumda, yönetmeliklere aykırı veya hatalı düzenlenmiş alacakların yasal takibi soncunda tüketicilerin de haklarını aramak amacıyla yasal yollara başvurması sonucunda elektrik şirketleri alacaklarını tahsil etmek için çaba gösterirken tazminat ödemek durumunda da kalabilir,
Fakat daha kötüsü mağdur ettiği, güvenini kaybettiği tüketici şayet serbest tüketici limitini doldurmuşsa hemen başka bir bağımsız tedarikçi ile sözleşme yaparak elektrik şirketinin müşterisi olmaktan çıkabilir. Böylelikle elektrik şirketleri bir taraftan tazminata mahkûm olurken diğer taraftan müşteri kaybedebilir.
Coşkun Tezel

coskuntezel44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder