27 Kasım 2015 Cuma

Kronik Kaçak Elektrik Kullanımı ve Önleyici Tedbirler!

Kronik Kaçak Elektrik Kullanımı ve Önleyici Tedbirler!
05.07.2012 Tarih ve 28344 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6352 Sayılı Kanun’un 83.maddesi ile, 5237 sayılı Kanun’un 163 üncü maddesine aşağıdaki;
“ Abonelik esasına göre yararlanılabilen elektrik enerjisinin, suyun veya doğal gazın sahibinin rızası olmaksızın ve tüketim miktarının belirlenmesini engelleyecek şekilde tüketilmesi halinde kişi hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis cezasına hükmolunur.” Maddesi,
Aynı Kanun’un 84.maddesi, 5237 sayılı Kanunun 168 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ve karşılıksız yararlanma” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkra,
“ Karşılıksız yararlanma suçunda, fail, azmettiren veya yardım edenin pişmanlık göstererek mağdurun, kamunun veya özel hukuk tüzel kişisinin uğradığı zararı, soruşturma tamamlanmadan önce tamamen tazmin etmesi halinde kamu davası açılmaz; zararın hüküm verilinceye kadar tamamen tazmin edilmesi halinde ise, verilecek ceza üçte birine kadar indirilir. Ancak kişi, bu fıkra hükmünden iki defadan fazla yararlanamaz.”
Hükmü eklenerek kaçak Elektrik kullanımına uygulanacak yaptırımlar hafifletilmiş, aynı zamanda ise EPDK’nın hazırlamakta olduğu yönetmelik taslağında ise, Yüksek kayıplı Dağıtım şirketlerinin kaçak/kayıp oranlarının düşürülmesi ile ilgili uygulayacakları tedbirlerin altı aylık dönemlerle EPDK’ya bildirmekle yükümlendirilmiş olmalarına rağmen önlemleri etkili olmayanlara herhangi bir yaptırım uygulaması öngörülmemiştir.
Elektrik tüketiminde, kaçak elektrik kullanımının engellenebilmesi için, dağıtım şirketlerinin mücadelesinin yasal ve idari çerçevesinin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir.
Kaçak Elektrik kullanımının tekrar suç tanımı düzenlenerek caydırıcı cezalar getirilmesi yanında diğer taraftan,
Şayet kaçak kullanımın Sanayi ve Ticarethane kullanımında tespit edilmesi durumunda işletme giderlerini azaltarak rekabeti engellemiş olmaları nedeniyle Kamu ihalelerinden, tarımsal amaçlı Kaçak elektrik kullanımında ise suçun işlenmiş olduğu tarımsal üretim bölgesi için Çiftçi Destekleme Priminden men edilmeleri gibi idari uygulamalar gündeme getirilmelidir.
Bu kronik sorunun çözümünü tamamen kamu otoritesinden beklemek haksızlık olur, bu konuda özellikle Yüksek Kayıplı Dağıtım şirketleri de kendi yapılanmaları ve iş modelleri hakkında ciddi disiplin uygulamaları gerekmektedir.
Mevcut durumdaki;
Elektronik elektrik sayacı olan bir tüketici için “Sayacın gerilim kancası düşük”,
Veya
Tek katlı tek daireli bir konut için bir haftada biri “harici faz çekmek suretiyle”,
Diğer ikisi ise,  “Abonesiz elektrik kullanımı” gerekçesiyle Kaçak/Usulsüz Elektrik Kullanımı Tutanağı düzenlenerek ve bir haftada üç defa ayrı, ayrı düzenlenmiş tutanakların her biri için aynı kullanıcıya 90’ar günlük kullanım üzerinden hesaplanan kaçak tahakkukları gibi, akla mantığa sığmayan gerekçelerle kaçak uygulamaları devam ettiği müddetçe,
            Bu tür sakat uygulamalar devam ettiği müddetçe, hiçbir yasal düzenlemenin veya mücadelenin kaçak elektrik kullanımının azalmasında hiçbir etkisi olmayacaktır.
            Öncelikli olarak Dağıtım şirketlerinin uygulamalarının yönetmeliklere uygun hale gelmesi ile takiben yasal ve idari düzenlemeler ile kaçak elektrik kullanımı önlenebilecektir.
            Aksi halde bugün milyonlarca tüketicinin, kiminin onlarca, kiminin binlerce lirayı bulan ve aylık ödeme zorunda olduğumuz kaçak/kayıp bedellerini önümüzdeki on yıllarca ödeyeceğimiz demektir.
Coşkun Tezel

coskuntezel44@gmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder