18 Ekim 2018 Perşembe

Doğalgaz Sayaçları Mahkemelik Oldu!


Doğalgazda tamamen dışa bağımlı olmamız ve kur artışları nedeniyle, kartlı (ön ödemeli ) sayacı olan tüketicilerin düşük kur zamanında aldıkları doğalgazı, doğalgaz fiyatının yükseldiği dönemlerde de peşin olarak aldıkları ucuz fiyattan doğalgaz kullanmaları nedeniyle maddi kayıp yaşayan doğalgaz dağıtım şirketleri;
Doğalgaz dağıtım şirketlerinin ön ödemeli sayaçlara yüklenen doğalgaza gelen zamları üstlenmek zorunda kaldığını belirterek, bu durumda oluşan mali kayıplarından kurtulmak için,  Ön ödemeli doğalgaz sayaçlarına Tl. Yüklenerek bu durumun önlenebileceği iddiasıyla bir çalışma başlatmış,
Üzerinde çalışılan bu iş modelinin, doğalgaz dağıtım şirketlerinin Doğalgaz sayaçlarına uzak erişimi olmadığı müddetçe bir çözüm olamayacağını ifade etmiş bu konuda belki karar alıcılar için yeni bir çözüm araştırılır diye umut etmiştim;
EPDK ise çözüme katkı amacıyla Tüketici hizmetleri Yönetmeliğine “mevcut ön ödemeli sayaçlara Türk Lirası yükleme/Türk Lirası düzeltme/Türk Lirası satış yöntemleri uygulanabilir” fıkrasını eklemişti.
Aradan geçen üç ay içerisinde düşünülen iş modelinin uygulanamayacağı görülünce, bu sefer Doğalgaz dağıtım şirketleri ön ödemeli doğalgaz sayaçlarını mekanik sayaç ile değiştirmeye başlayıp da ön ödemeli sayaçlı abonelerde olmayan güvence bedelini ön ödemeli sayacını mekanik sayaçla değiştirdikleri tüketicilerden almaya başlayınca konu yargı sürecine taşınmış ve sonuçta Yargıtay’da tüketiciyi haklı bularak sayaçların değiştirilip tüketicilerden para (güvence bedeli) alınmaması yönünde karar vermiş ve dağıtım şirketleri haklı davalarında mağdur olmuşlardır.
Bütün bu aşamalardan sonra, doğalgaz dağıtım şirketleri doğalgaza gelen yeni zamdan sonra ön ödemeli sayaçlarda da endeks tespiti yaparak sayaçlarda kullanılmayan bakiyelerin fiyat farkını bir sonraki gaz dolum aşamasında uygulamaya çalışabilirler ki, tüm ön ödemeli sayaçları bir günde okuyamayacakları için bu düşünce de beklenen verimi sağlamaktan uzak olacaktır.
Oysa geçen üç aylık süre içerisinde;
Doğalgaz piyasasında sayaç mülkiyetleri tüketicilere ait olması nedeniyle, mevcut ön ödemeli sayaçların amortisman bedeli düşüldükten sonra veya amortisman bedeli düşülmeden mekanik sayaç (ön ödemeli sayaçların mekanik sayaca dönüştürülmesi imkanlarına göre) fiyatına dağıtım şirketi tarafından geri alınması şartı ile sayaçların zamanla değiştirilmesi hususunda bir yönetmelik değişikliğine gidilmesi çözümü üzerine çalışılsa ve bu çerçeve kapsamında mahkemede savunma yapılsaydı daha farklı sonuçlar alınabilirdi.
İşin doğrusu ön ödemeli sayaçlar, sayaç okuma masraflarından tasarruf sağlarken diğer taraftan başta bu tür fiyat değişimlerini tüketiciye yansıtamamaktan dolayı dağıtım şirketlerinin zararına sebep olurken,
Diğer taraftan, doğalgaz satışı tüketicinin gerçek zamanlı tüketimine bağlı kalmadan tüketici açısından uygun zamanlarda doğalgaz alınarak, doğalgaz kredisi olarak tutulması nedeniyle dağıtım şirketleri doğalgaz alışlarını gerçek zamanlı ölçebilme imkânına sahip olurken, diğer taraftan tüketime bağlı doğalgaz satışlarını ölçme imkânından uzak olduğu için ticari kayıplarını ölçme imkânından uzak kalmaktadır.
Eğer bir yerde bir sorun varsa mutlaka çözümü de vardır.
Coşkun Tezel

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder